حشرات مضر
 
گروه:مخترعان.مدرسه نمونه دولتی(امید انقلاب)اردبیل
به نام خالق یکتا

حال به شرح هر يک از اين سه گروه مي پردازيم.

۱) حشراتي که از گياهان تغذيه مي کنند

الف) حشراتي که از گياهان تغذيه مي کنند ممکن است بصورت مستقيم به گياه خسارت وارد کنند. مثل ملخ ها، لارو پروانه ها و سوسک ها که مستقيماً از بخش هاي مختلف گياه تغذيه مي کنند اعم از برگ، گل، ميوه و چوب.

ب) ايجاد خسارت از طريق تخم گذاري است، بعضي از حشرات مخصوصاً زنجرک هاي خانواده سيکاديده (Cicadidae ) و زنجرک هاي خانواده سيکادليده (Cicadellidae ) از طريق تخم گذاري در سر شاخه هاي ظريف گياهان به آن ها خسارت وارد مي کنند.

ج)ايجاد خسارت از طريق انتقال بيمارهاي ويروسي،باکتريايي و مايکوپلاسمائي و احتمالاً قارچي

در بين حشرات دو گروه شته ها و زنجرک هاي خانواده سيکادليده (Cicadellidea ) از اهميت بيشتري در نقل و انتقال عوامل بيماري زا گياهي برخوردار هستند. همچنين سخت بالپوشان خانواده اسکوليتيده (Scolytidae ) در نقل و انتقال عوامل قارچي نقش دارند.

۲) حشراتي که به فرآورده هاي انباري خسارت مي زنند و خود نيز به سه دسته تقسيم مي شوند

الف) اولين گروه آفات چوب مي باشند.

چوب يکي از مهم ترين محصولات است که در زندگي بشر نقش دارد. چوب هاي صنعتي گاهي مورد حمله بعضي از حشرات قرار مي گيرند از جمله مهمترين اين حشرات موريانه ها هستند.

چگونگي هضم چوب بوسيله ي موريانه ها.

موريانه ها خود قادر به هضم سلولز يا چوب نيستند. در داخل دستگاه گوارش موريانه تک سلولي هاي فلازل داري زندگي مي کنند که آنزيم هاي مورد نياز براي تجزيه سلولز را توليد مي کنند و آن تک سلولي ها هستند که باعث هضم سلولز مي شوند. در واقع نوعي همزيستي بين تک سلولي و موريانه ها از اين طريق ايجاد شده است.

ب) دومين گروه از آفات فرآورده هاي انباري، آفات پارچه و منسوجات هستند. تعدادي از حشرات از جمله پروانه هاي خانواده تي ني ده (Tineidae) و سخت بالپوشان درمستيده (Dermestidae) گاهي به منسوجات خسارت سنگيني وارد مي کنند.

ج) سومين گروه از آفات مواد غذايي، انباري است. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزي بعد از مرحله کاشت و پس از برداشت در انبار توسط آفات مختلف از بين مي روند. در بين آفات انباري سوسک هاي خانواده درمستيده (Dermestidae ) و بروخيده ( Bruchidae ) و کورکولينيده (Curculionidae)، در بين پروانه ها تعدادي از گونه هاي خانواده پيراليده (pyralidae ) مثل پلوديا اينترپونکتلا (Plodia interpunctella) و افيستيا کونيلا (Ephestia Kuhniella ) از اهميت زيادي برخوردارند.

۳) حشراتي که انسان و ساير جانوران را مورد حمله قرار مي دهند. آن ها نيز به چند گروه تقسيم مي شوند:

الف) حشرات آزار دهنده مثل تعدادي از پشه ها و مگس ها. گرچه ممکن است که ناقل بيماري مهمي نباشد ولي به هر ترتيب باعث سَلب آسايش از انسان مي شوند.

ب) حشراتي که نيش آن ها سمي است. تعدادي از زنبورهاي خانواده وسپيده (Vespidae) و اسفسيده (Sphecidae) و در مواردي زنبورهاي بالاخانواده آپويدا (Apoidea ) که جزء حشرات مفيد و گرده افشان هستند و انسان را نيش مي زنند.

بعضي از انسان ها به نيش زنبورها حساسيت شديدي دارند و دچار شوک شديدي مي شوند و در مواردي مشاهده شده که نيش زنبور منجر به مرگ انساني شده است.

ج) سومين گروه از حشراتي که به انسان خسارت مي زنند حشرات انگل هستند و به دو گروه تقسيم مي کنيم.

حشرات انگل

۱) انگل خارجي؛

۲) انگل داخلي.

۱) حشرات انگل خارجي مثل کک ها و شپش ها و در مواردي ساسها که با تغذيه از خون انسان گاهي بيماري هايي را به انسان منتقل مي کنند. ساس ها در واقع نوعي سن هستند. در مبحث هاي بعدي توضيح داده خواهد شد.

۲)حشرات انگل داخلي مخصوصاً تعدادي از مگس ها مثل خانواده کاليفوريده (Calliphoridae) و خانواده اُستريده (Oestridae) و خانواده تابانيده (Tabanidae) که از اهميت زيادي برخوردارند. اين مگس ها عموماً تخم خودشان را بر روي چهارپايان وحشي و اهلي قرار مي دهند. بعد از اينکه لارو از تخم خارج مي شود وارد بدن چهار پايان مي شود و مراحل نشو و نماي لاروي خود را در داخل بدن طراحي مي کند و زماني که مي خواهد تبديل به حشره کامل بشود در بسياري از مگس ها پوست سوراخ مي کند. مثل خانواده استريده (Oestridae) که از اهميت زيادي برخوردارهستند. سپس وارد خاک مي شوند و تبديل به شفيره و حشره کامل مي شوند. و از اين طريق کاملاً باعث ضعف جانوران مخصوصاً احشام و چهارپايان وحشي مي شوند.

آخرين گروه از حشراتي که به انسان حمله مي کنند حشرات ناقل از جمله خانواده کوليسيده (Culicidae) و سايکوديده (Psychodidae) هستند که از اهميت زيادي برخوردارند. پشه هاي خانواده کوليسيده مراحل نشو و نماي لاروي خودشان را در داخل آب سپري مي کنند. حشرات ماده قادر هستند انسان را نيش بزنند و همراه نيش زدن عوامل مختلف ويروسي و باکتريايي را وارد بدن مي کنند. مثل پشه ي مالاريا که چندين مرحله را در بدن انسان طي مي کنند و در گذشته منجر به مرگ انسان مي شده اما در حال حاضر واکسن مخصوص بيماري مالاريا ساخته شده است.

نمونه ديگر پشه هاي خاکي خانواده سايکوديده زير خانواده فلابوتومينا (phlaebotominae) هستند که عامل بيماري سالک در انسان مي باشند. اين پشه ها وقتي در روي صورت مستقر مي شوند يک تک سلولي بنام لشمانيوز را وارد بدن مي کنند و ايجاد بيماري سالک در روي پوست مي کنند.

 


نظرات شما عزیزان:

mohamad
ساعت17:22---4 دی 1389
با سلام

با عضویت در سایت ما هر تعداد آگهی رایگان که دوست داشته باشید می توانید ارسال کنید و هم سایت و یا وبلاگ خود را معرفی کنید

سایتها



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
4 / 10 / 1389برچسب:, :: 3:28 PM
سينا پير ايراني

درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ ما خوش اومديد..امید وارام مطالبم خوب باشه و استفاده کنید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان &&مبتكران && و آدرس s.b.m.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 310
بازدید کل : 35403
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1





فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز